مشخصات

کشور ایران
استان خراسان رضوی
شهرستان مشهد
بخش احمدآباد
دهستان سرجام
روستا عارفی
جمعیت  ۳۸۱ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار زبان فارسی
ارتفاع از سطح دریا 1340متر
شرایط آب و هوا ییلاقی
پیش شماره تلفن 058
ره آورد گلیم، جاجیم و ....

عارفی، روستایی از توابع بخش احمدآباد شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی ایران است. این روستا در دهستان سرجام قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۱ نفر بوده‌است. روستای عارفی مشهد که در ۱۴ کیلومتری جنوب شهری این شهر قرار دارد، یکی از روستاهای ناشناخته مشهد به شمار می‌آید. این روستا تقریبا از دید مشهدی‌ها نیز پنهان بوده و تقریبا اطلاعات کمی از این روستا موجود است. این روستا نسبتا با قدمت بوده و دارای دو اثر تاریخی برجسته است. این ناحیه از توابع احمدآباد در مشهد می باشد و یک روستای سیاحتی و زیارتی است. باغات حاصلخیز نیز در این روستا بسیار بوده و دارای امتیازات زیادی می باشد. این روستا با قرارگیری در دره خلج شگفتی های زیادی را آفریده است. در سال های اخیر قدری از حاشیه رود و … به ویلاها اختصاص داده شده که بافتی روستایی و زیبا دارند. درختان این نواحی پر ثمر بوده و دارای انواعی از میوه ها است. باغ های این نواحی نیز آب های خود را از همین رودخانه های اطراف دریافت می کنند. کوه های بینالود نیز از چشم اندازهای ویژه ای برخوردار هستند. این روستا آثار تاریخی برجسته ای دارد که شما امکان بازدید از آن را دارید. باغات این نواحی نیز دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشند. تپه های روستا نیز دامنه های وسیعی داشته و بسیار سرسبز هستند. درون این دره نیز باغ هایی از میوه واقع شده است که شما می توانید هم از چشم اندازهای آن دیدن کنید و هم اینکه در زیر سایه درختان آن کمی استراحت نمایید. با توجه به اینکه این روستا یک ناحیه ییلاقی است از جذابیت های زیادی برای گردشگران برخوردار می باشد. شما می توانید در فصل های مختلفی از سال جاذبه های دلنشین این روستا را از نزدیک مشاهده کنید. زمان مناسب برای سفر به این منطقه فصل بهار و تابستان است که شما شاهد زیبایی های بیشتری از ابشارهای این ناحیه و طبیعت جنگلی آن هستید. مردمان روستای عارفی به دلیل نزدیکی به یکدیگر، به راحتی می‌توانند برای خود همسر انتخاب کنند. معمولا این کار در گذشته توسط مادر داماد انجام می‌شد. یعنی مادر پسری، یک دختر از روستا را برای پسرش می‌پسندید و بعد همراه با خانواده به خواستگاری آن دختر برای پسر خود می‌رفت. ولی امروزه در این روستا نیز، انتخاب همسر به عهده خود پسر است و او باید همسر آینده خود را انتخاب کند. بعد از انتخاب، چهار نفر از بزرگان روستا به خانه پدری دختر می‌روند و جواب آنها را نسبت به این خواستگاری جویا می‌شوند. اگر که جواب خانواده دختر «بله» باشد، در روز آینده، خانواده داماد به همراه ۲۰ الی ۳۰ نفر از بزرگانشان به خانه پدری عروس می‌روند. در این مراسم که بله برون یا کاغذ نویسی نام دارد، تمام شرایط ازدواج ذکر می‌شود. مهریه و شیربها تعیین شده در داخل این کاغذ نویسی نوشته و توسط بزرگان مجلس امضا می‌شود. چند روز بعد از مراسم بله برون، مراسم عقد است. این مراسم در بعد از ظهر یک روز به مدت ۳ الی ۴ ساعت همراه با جشن و پای کوبی برگزار می‌شود. برای رسیدن به روستای عارفی، ۱۴ کیلومتر از پلیس راه مشهد به سمت نیشابور طی کنید تا به روستای ده غیبی برسید. بعد از گذشت از روستای ده غیبی و روستای بالندر به روستای زیبای عارفی در مشهد می‌رسید.
 

جای‌ های دیدنی روستای عارفی

 
رشته کوه‌ های بینالود
رشته کوه‌های بینالود، در استان خراسان رضوی، در بین دو شهر قوچان و نیشابور قرار دارد. منطقه بینالود به طور کلی دارای آب و هوای گرم و خشکی است ولی بارندگی زیادی دارد. شما تا اواسط تابستان نیز می‌توانید بر روی نوک قله‌های این رشته کوه، برف را مشاهده کنید. به دلیل آب و هوا و بارندگی فراوانی که این منطقه را فرا گرفته، گیاه ریواس به طور خودرو در این منطقه رشد می‌کند. همچنین، به دلیل نزدیکی به روستای عارفی، این منطقه یکی از جاذبه‌های گردشگری آن به حساب میآید.
 
کوه‌ های خلج
کوه‌های خلج که یکی از دیدنی‌های جذاب روستای عارفی به حساب می‌آیند، در ۷ کیلومتری مشهد قرار دارند. در دل این کوه، ۷ حوضچه واقع شده که هر یک می‌تواند به اندازه یک استخر کوچک باشد. آب داخل این حوضچه‌ها، یکی‌یکی از درون یک دیگر انتقال پیدا می‌کنند. این ۷ حوض چیزی حدود ۵۷۰ هکتار وسعت دارد که منطقه‌ای بکر و خاصی را می‌سازد. در فصل بهار، تمامی این حوضچه‌ها پر از آب می‌شود. همچنین، شکوفه‌های شقایقی که در فصل بهار باز شده‌اند، زیبایی این منظره را چندین برابر می‌کند. پس، بهترین فصل برای بازدید از این جاذبه گردشگری در نزدیکی روستای عارفی، بهار است. پیشنهاد می‌شود به دلیل آب و هوای خوب در فصل بهار، به آن جا سفر کنید.